This step starts with asking you to slow down and ‘understand’ the situation before jumping to ‘solve’ it.
Posmatraj → Glasaj → Angažuj se
KORAK 1. Šta znamo o svom okruženju?
Učenici pažljivo posmatraju okolinu, odeljenje, školu, zajednicu. Posmatraju ljude i način njihovog življenja.
Šta nam smeta?
Razmišljaju o situacijama, aktivnostima i ponašanjima u okruženju koje ih pogađaju, brinu, ne volim ih i žele da ih poboljšaju.
Šta bi voleli da promenimo?
Pomisli nešto, zapiši, kaži naglas i zalepi ga za papir.
Problemi u okolini koji nas pogađaju Teodora, Nina, Milica, Milan, Luka, Mateja, Filip i Lena.
KORAK 2. Organizovanje informacija
Pred učenicima je velika količina neorganizovanih papirića koje treba organizovati. Svi učenici zajedno organizuju papiriće – neke povezuju, a neke razdvajaju (odvajaju), objašnjavajući zašto raspored treba da bude baš takav. Pošto završe, sva zapažanja su grupisana u „oblacima informacija“.
KORAK 3. Identifikacija tački delovanja
Svaki „oblak“ sadrži niz situacija. Učenici kreću od oblaka do oblaka i razgovaraju o tome šta svaki od njih sadrži.
Oblak informacija 2, oblak 3, oblak 4, oblak 5 i oblak 6.
Pošto su učenici identifikovali rečenicu koja sumira oblak sa jasnoćom, ispisuju je na papiru i lepe pored odgovarajućeg oblaka.
KORAK 4. Izbor tačke delovanja
Učenici glasaju za dva problema koja su važna za njih.
Određujemo one probleme s najviše glasova i za njih ide drugi krug glasanja, ovog puta samo s jednim glasom po osobi.
KORAK 5. Bolje razumevanje situacije
Učenici proširuju i bogate svoja znanja o situaciji koju su odabrali da poboljšaju (kako se i zašto to dešava, na koji način, šta drugi misle o tome).
Sprovedena je anketa među roditeljima učenika trećeg razreda u okviru fejsbuk zatvorene grupe Porodični ram.
Razgovarano je sa stanovnicima Velikog Borka (decom – predškolcima i učenicima nižih razreda osnovne škole, roditeljima učenika, starijim ljudima – bakama i dekama, poštarem…) kako bi učenici saznali kako oni žive u situaciji koju istražuju.
Intervjuišu ih kako bi sazali njihove stavove.
U razgovoru sa prodavcima, učenici su saznali da se dešava da im psi lutalice uzimaju namirnice iz prodavnice prilikom dostave robe. Dešava se i da im ulaze u samu prodavnicu, ali i da brzo izađu. Kupci se žale, jer im kuce njuškaju kese i skaču po njima kada izlaze sa hranom iz trgovinske radnje. Neki ih odgurnu, retki ih nahrane.
Pojedini sugrađani u zimskom periodu imaju problem, jer im psi napadaju kokoši i ovce. Obično je prisutan strah da i njih ne napadnu. Stariji ljudi se posebno boje iz razloga jer ne bi mogli da se odbrane.
Svi su mišljenja da ih na ulicama našeg mesta ima previše i da je razlog tome izbacivanje ljubimca o kojima pojedinci ne žele više da se staraju. Mišljenja su da one koji ne brinu o svojim psima treba kazniti, da je to što rade nehumano, neodgovorno i ružno.
Ima, nažalost, i (ne mali broj) onih koji misle da lutalice treba ubiti.
Razgovarano je i sa onima koji imaju psa za kućnog ljubimca i sa onima koji ih nemaju.
Učenici su dokumentovali svoju potragu – zabeležili su sve što im se učinilo važno, bez izostavljanja.
KORAK 6. Sumiranje naučenog
Timovi dele ono što su primetili, a zatim zajedno sumiraju sve što znaju.
Učenicima je jasno od čega se situacija sastoji, na koga utiče i na koji način. Vizuelno i jasno prikazuju šta misle, osećaju, čine ljudi koji su u toj situaciji. Ove informacije beleže velikim slovima. Koriste sav svoj materijal koji su prikupili kako bi bolje objasnili svoje zaključke.
KORAK 7. Pravimo izazov!
Pored oblaka, velikim slovima, napisan je izazov Smanjenje populacije napuštenih pasa u Velikom Borku i zalepljen pored materijala koji su učenici stvorili.