1. Oseti

RAZMIŠLJAMO SRCEM – Deca istražuju probleme u svojoj zajednici koji ih tište. Ovo je faza potrage, u kojoj posmatranjem, slušanjem i analiziranjem, deca obogaćuju sopstveno znanje o sebi i svom okruženju. Učenici će pokušati da identifikuju situacije koje utiču na njihovu okolinu i one koje bi voleli da bolje funkcionišu.

This step starts with asking you to slow down and ‘understand’ the situation before jumping to ‘solve’ it.



Posmatraj → Glasaj → Angažuj se

KORAK 1. Šta znamo o svom okruženju?

Učenici pažljivo posmatraju okolinu, odeljenje, školu, zajednicu. Posmatraju ljude i način njihovog življenja.

Šta nam smeta?

Razmišljaju o situacijama, aktivnostima i ponašanjima u okruženju koje ih pogađaju, brinu, ne volim ih i žele da ih poboljšaju.

Šta bi voleli da promenimo?

Pomisli nešto, zapiši, kaži naglas i zalepi ga za papir.

Problemi u okolini koji nas pogađaju Teodora, NinaMilica, MilanLuka, Mateja, Filip i Lena.


KORAK 2. Organizovanje informacija

Pred učenicima je velika količina neorganizovanih papirića koje treba organizovati. Svi učenici zajedno organizuju papiriće – neke povezuju, a neke razdvajaju (odvajaju), objašnjavajući zašto raspored treba da bude baš takav. Pošto završe, sva zapažanja su grupisana u „oblacima informacija“.


KORAK 3. Identifikacija tački delovanja

Svaki „oblak“ sadrži niz situacija. Učenici kreću od oblaka do oblaka i razgovaraju o tome šta svaki od njih sadrži.

Oblak informacija 2, oblak 3, oblak 4, oblak 5 i oblak 6.

Pošto su učenici identifikovali rečenicu koja sumira oblak sa jasnoćom, ispisuju je na papiru i lepe pored odgovarajućeg oblaka.

Identifikovane su tačke delovanja


KORAK 4. Izbor tačke delovanja

Sistem glasanja u dva koraka pomoći će učenicima da naprave najbolji izbor.

Učenici glasaju za dva problema koja su važna za njih.

Ovaj prikaz slajdova zahteva javaskript.

Određujemo one probleme s najviše glasova i za njih ide drugi krug glasanja, ovog puta samo s jednim glasom po osobi.

Ovaj prikaz slajdova zahteva javaskript.

Deca su odlučila da rade na nečemu što je za njih jako važno. Izabrali su tačku delovanja – Nebriga o psima. Objašnjavaju kako ih pogađa, zašto im je to toliko važno, zašto žele da reše pomenuti problem…


KORAK 5. Bolje razumevanje situacije

Učenici proširuju i bogate svoja znanja o situaciji koju su odabrali da poboljšaju (kako se i zašto to dešava, na koji način, šta drugi misle o tome).

Sprovedena je anketa među roditeljima učenika trećeg razreda u okviru fejsbuk zatvorene grupe Porodični ram.

Razgovarano je sa stanovnicima Velikog Borka (decom – predškolcima i učenicima nižih razreda osnovne škole, roditeljima učenika, starijim ljudima – bakama i dekama, poštarem…) kako bi učenici saznali kako oni žive u situaciji koju istražuju.

Intervjuišu ih kako bi sazali njihove stavove.

U razgovoru sa prodavcima, učenici su saznali da se dešava da im psi lutalice uzimaju namirnice iz prodavnice prilikom dostave robe. Dešava se i da im ulaze u samu prodavnicu, ali i da brzo izađu. Kupci se žale, jer im kuce njuškaju kese i skaču po njima kada izlaze sa hranom iz trgovinske radnje. Neki ih odgurnu, retki ih nahrane.

Pojedini sugrađani u zimskom periodu imaju problem, jer im psi napadaju kokoši i ovce. Obično je prisutan strah da i njih ne napadnu. Stariji ljudi se posebno boje iz razloga jer ne bi mogli da se odbrane.

Svi su mišljenja da ih na ulicama našeg mesta ima previše i da je razlog tome izbacivanje ljubimca o kojima pojedinci ne žele više da se staraju. Mišljenja su da one koji ne brinu o svojim psima treba kazniti, da je to što rade nehumano, neodgovorno i ružno.

Zašto ima ovoliko pasa na ulicama našeg sela?

Šta mislite o ljudima koji ne brinu o svojim psima?

Šta mislite o ljudima koji ne brinu o svojim psima?

Kako se osećate kada vidite pse lutalice?

Kako se osećate kada vidite pse lutalice?

Ima, nažalost, i (ne mali broj) onih koji misle da lutalice treba ubiti.

Razgovarano je i sa onima koji imaju psa za kućnog ljubimca i sa onima koji ih nemaju.

Učenici su dokumentovali svoju potragu – zabeležili su sve što im se učinilo važno, bez izostavljanja.


KORAK 6. Sumiranje naučenog

Timovi dele ono što su primetili, a zatim zajedno sumiraju sve što znaju.

Učenicima je jasno od čega se situacija sastoji, na koga utiče i na koji način. Vizuelno i jasno prikazuju šta misle, osećaju, čine ljudi koji su u toj situaciji.  Ove informacije beleže velikim slovima. Koriste sav svoj materijal koji su prikupili kako bi bolje objasnili svoje zaključke.

Ovaj prikaz slajdova zahteva javaskript.


KORAK 7. Pravimo izazov!

Pored oblaka, velikim slovima, napisan je izazov Smanjenje populacije napuštenih pasa u Velikom Borku i zalepljen pored materijala koji su učenici stvorili.

Advertisements
Categories: Design for Change, Naša JA MOGU priča o promeni, Oseti | Postavite komentar

Kretanje članaka

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: